Ingefärsshot

Många tar ingefärsshot när de börjar bli dåliga, men då är det för sent.
Jag startar varje morgon med en shot. Hjälper det mig från att bli sjuk? Ingen aning, men jag är sällan sjuk, det vet jag.
Jag vet även att de två dagar som gick mellan att förra satsen tog slut och tills jag gjort en ny, då saknade jag min shot.
För efter chocken av styrkan första gången jag smakade, så tycker jag det är gott. Riktigt gott.
Ibland smyger jag mig till kylen på natten och tar en. Bara för att det är gott. Gillar hettan i halsen när jag sveper shoten.

Jag har läst någonstans att det skulle minska suget av godis. Jag har testat. Slutar med att jag är sugen på sött med hetta i halsen efter shoten. Men de kanske menade på lång sikt och inte under akutögonblicket.

Saknar du recept på Ingefärsshot eller vill testa ett nytt?
Bjuder nedan på mitt recept: 

(null)

Ingefärsshot 
100g riven färsk ingefära
5dl vatten
Chiliflakes (efter tycke o smak)
Värm blandningen under 20 min i MAX 60 grader.  Låt vätskan svalna.

1 msk honung
1dl citronvätska (eller lime)
När vätskan svalnat till MINST 40 grader, rör i honung och citron/lime.
Sila sedan bort ingefära och flakes från vätskan. Häll upp i en flaska som tål att bli skakad.
Skaka flaskan innan du häller upp en shot. Svep shoten och njut av styrkan.
Flaskan klarar sig minst 3 veckor i kylen. 

LYCKA TILL // Gunilla