HM aktier och varför mitt val att sälja dessa

För några år sedan köpte jag HM-aktier. Min tanke var att de är inte det mest hållbara företag, men de behöver ta tag i detta och de kommer snart att komma till insikt, så jag handlade.
Efter detta har aktierna  neråt . Det sista har det dock vänt och går nu sakta uppåt, men är inte i nivå med mitt första inköp än, mer långt därifrån fortfarande.
 
I vintras kände jag att nu kommer vändningen, nu kommer de börja tänka mer på ett hållbart sätt, både avseende mode, materialet som arbetsförhållandena för de som syr kläderna...
Men så kom årsstämman 2019 och aktieägarna (tyvärr har jag B-aktier och inte så mycket att säga till om, om dessa hade varit A-aktier så hade inte mitt antal gjort någon skillnad heller) röstade emot att ta ett statement för att säkerställa arbetsförhållandena, aktieägarna som röstade, röstade enbart för sin egna kortsiktiga vinnings skull.
Mer om detta kan du läsa här: https://www.kollega.se/hm-rostade-nej-till-levnadsloner#  och https://arbetet.se/2019/05/09/hm-rostade-nej-till-att-ge-bort-hela-vinsten/ och här är 10 snabba om HM:s gamla löfte till arbetarna; https://fairaction.se/okategoriserad/tio-fragor-och-svar-om-hms-lofte-om-rattvisa-loner/
 
Detta gjorde att jag bestämde mig för att sälja mina aktier, men jag var för snål för att göra det direkt då jag låg på en 50% förlust.
SÅ jag började köpa på mig fler aktier för att minska min totala förlust och när jag var på ett nollsummes-spel, så sålde jag mina aktier och detta är nu.
Jag vill inte vara en delägare till ett företag som ser så föraktfullt på de arbetare som gör det möjligt att sälja deras varor.
Tack och hej från mig och jag hoppas fler lämnar detta företag så att de aktieägare som röstade emot förslaget kommer göra en stor brakförlust.
 
 
Hur tänker jag när jag handlar mer för att minska min förlust?
När jag säljer mina aktier så tittar jag på totalkostnaden av inköpen och dividerar detta med antal aktier. Därför spelar det ingen roll vad jag gav för en av dessa aktier.
Så om jag köper en aktie för 100 kr och värdet sedan sjunker till 50 kr. Då har jag förlorat 50 kr vid en försäljning. 
Men om jag istället köper en aktie till så är min totalkostnad 150 kr och jag har 2 aktier. Om aktiern stiger i värde till 75 kr så kommer jag vid en försäljning inte ha någon förlust, men om jag hade låtit bli att köpa en extra aktie hade jag ändå haft en förlust på 25 kr.
Därför har jag handlat fler aktier inför min försäljning av mina HM-aktier för att minska min förlust och idag nådde jag ett nollsummes-läge.
Detta är i och för sig lite gamlbling, värdet hade kunnat gå ner ännu mer, så gör inte så här med pengar som du inte har råd att förlora.
 
Pengarna som jag fått vid försäljningen kommer jag att investera i ICA-gruppen som är ett annat företag jag har investerat i och som jag känner att jag behöver öka mitt aktieinnehav i.
 
Investerar du i aktier?