Rastad innan badet

Lördagen var den stora badardagen. Det var även premiären för min nya hundfön.
Men innan badet tänkte jag att han skulle få rasa av sig ordentligt, så vi tog en sväng till Slottskogen för att bekanta oss med deras hundrastgård.
För mig som aldrig varit i en sådan förut, är det självklart att precis som när man hade småbarn förr tiden, är det mitt ansvar att se till att min hund inte gör något ont mot de andra hundarna. Att jag som hundägare sätter upp regler för min hund om vad som är korrekt beteende.
Den här åsikten delas inte av alla märkte jag.
Vi kom in på hundrastgården, där inne fanns ett flertal hundar. Pumba blev jätteglad och som vanligt när han träffar andra hundar, satte han fart och rusade runt som värsta rodeohund. Flera hundar hängde på. Dessa såg ut som att det var kul med den friska fläkten (läs orkan) som kom in i rastgården. 
Men en hund gillade det inte. När Pumba lugnade ner sig, och kom fram till hundgruppen runt ägarna, reste en hund ragg mot honom och visade tänderna, samtidigt som Pumba blev intryckt mot de andra hundarna som var upptagna med att lukta på honom, på ett vanligt hundsätt.
Detta hände ett par gånger, varje gång det hände ropade jag till Pumba för att komma. Varje gång löd han. 
Ägaren till den andra hunden stod mest och smålog, samtidigt som hon klappade sin bebis som hon hade i en sjal. 
Det slutade med att jag tog Pumba, sa till den leende bebisklappande hundägaren att jag byter rastgård. Hon såg lite oförstående ut. 
Vi får hoppas att när hennes bebis är i sandlådeåldern, att hon är en mer aktiv förälder än hundägare.....

Vi bytte i alla fall rastgård och där gick det bättre. En tik markerade med ett tydligt NEJ när han var för närgången. Jag önskade att ett nej, fick vara ett nej inom svenskt rättsväsende med.

Pumba gick snabbt över att testa påsättning av villiga hanar istället, då var det dock jag som sa nej, inte lika tydligt verkade det dock, för han fortsatte försöka....

Sedan hem för badning av en styck smutsig hund.
Men nu har jag en härligt ren och härligt doftande hund som vi turas om att köra in händer och näsa i pälsen....






2 kommentarer publicerat i
Taggar: bad, hundrastgård, pudel, pumba, slottskogen
#1 - - Ullis:

Näe….va söööööt =)

#2 - - Malin:

Vad händer hos dig? Även om jag älskade bilder på fluffig hund saknar jag inlägg. Hur mår du? Kram!

Svar: Jag vet intr, jag mår bra, faktiskt jättebra. Men sedan jag bestämde mig på att fokusera på framtiden, så har jag upptäckt att den jag en gång var, hon är försvunnen. Jag försöker hitta vem jag är. Så jag vet inte vad jag ska skriva. Kanske att jag inte ska ha tema, kanske jag bara ska skriva och se vad det blir....
Gunilla