Kreditkort, ja eller nej?

Kreditkort är en dum ide om du har svårt för att hålla i pengarna och risk finns att du handlar mer än du kan betala för i slutet av månaden. För om du inte betalar direkt, så åker du på en hutlös ränta.
 
MEN om du kan betala dina räkningar utan problem, så är kreditkort det bästa du kan använda dig av.
Sedan finns det kreditkort och kreditkort, alla är bra, men en del är ännu bättre, rent finansiellt.
 
Det bästa med kreditkort är att med kortet så ingår försäkringar. Till exempel så köper jag aldrig extra försäkringar för dyrare varor, för du får en extra försäkring med ditt köp. Resor betalar jag med kortet, för då behöver jag inte köpa avbeställningsskydd, för det ingår i kortet.
Om kortet skulle bli tex skimmat, så behöver jag inte ligga ute med pengarna, det gör kreditföretaget och de står även för bevisbördan, vilket gör att mitt jobb blir mindre. 
När alla mina köp läggs på ett och samma kort, får jag med fakturan en sammanställning av mina köp och jag kan lätt identifiera mina största kostnader som kanske är onödiga. Många bäckar små... (min är all vår utemat)
 
Det ovan är det som är bra med kreditkort, nedan kommer det som är bättre med vissa kreditkort.
 
De kort som inte är kopplade till din bank brukar locka med andra erbjudanden för att du ska välja deras kreditkort, se över vad du lever för liv och vad som skulle kunna vara fördelaktigt för dig. Till exempel om du reser mycket, så kan det löna sig med ett kreditkort som ger dig poäng för dina köp och du kan få resa billigare för poängen.
Det finns även kort som ger dig tillbaka en viss procent för dina inköp som du kan ta ut när det passar dig, kanske till semestern eller jul?
Men om det ska löna sig för dig att ha kreditkort, så är min rekommendation att inte springa på alla bollar som du erbjuds, utan välj ut ett kreditkort som är mest fördelaktigt för ditt liv och håll dig till det när du handlar, för sprider du ut dina inköp på olika kort så får du inte ut något fördelaktigt.
 
 
På det här viset kan du gynna dig själv för de inköp som du ändå måste göra och kanske till och med i flera steg.
Som för mig till exempel:
jag handlar toalettpapper på ica med mitt kreditkort.
1. jag har aktier i toalettpappersföretaget och "Mitt" företag gör förhoppningsvis en vinst när jag handlar och jag får aktieutdelning samt att min aktie ökar i värde.
2. jag handlar toalettpappret på ica som jag även där har aktier i och således gynnar mig själv som på nummer 1, fast denna gång Ica.
3. jag får tillbaka en viss procent för mitt köp av toalettpappret på Ica för att jag använde mitt kreditkort. självklart betalar jag min faktura innan det kostar mig ränta för krediten.
4. jag är medlem hos Ica och får även ett tillgodobelopp efter hur mycket jag handlat.
 
Jag har inte räknat ut vad min faktiska kostnad blir för toalettpappret, för vi pratar om en marginell skillnad, men på ett år så blir det så att det syns i plånboken. Men jag hoppas ni förstår konceptet.
 
PS Detta fungerar enbart om man handlar väl genomtänkta inköp, så fort man börjar konsumera produkter/livsstil som inte behövs, så blir det en nedåtgående spriral och du kommer inte få en mer ekonomisk konsumtion.