Shoppa bara från dig själv

 
Jag försöker att inte handla på grund av lust eller för att döva en smärta, utan jag försöker göra medvetna val där jag handlar det som jag jag analyserat att jag verkligen behöver, samt sådant som jag tycker om. Till exempel så handlar jag inte vilket toalettpapper som helst, utan det som jag gillar. Ett mjukt papper som inte känns som sandpapper. Jag vill även att pappret inte ska vara blekt (jag ska liksom ändå bara torka skit med pappret), samt jag hatar när rullen tar slut hela tiden, så därför vill jag att det är mycket papper rullat på rullen.
Alltså toalettpapper, av ett specifikt märke inhandlas kontinueligt. Därför känns det tråkigt att gynna andra på grund av att jag och maken skiter så mycket. Jag vill inte gynna andra med våra surt inarbetade pengar. Därför rekommenderar jag er att göra som vi, vi handlar så gott det går av oss själva. Till exempel vårt toalettpapper, vi har då aktier i toalettpappersföretaget som vi handlar toalettpappret ifrån, så när vi går till affären (Ica, som vi även där äger aktier i) så handlar vi "vårt" papper som "vårt" företag har tillverkat i "vår" affär. Deras vinst genererar en vinst även till oss. Förhoppningsvis :)
 
 


Så mitt tips till er är att gå igenom vad för produkter som ni alltid handlar/använder och investera där. Om ni varje helg bjuder familjen på Mc Donalds, se då till att ni är delägare i Mc Donalds och investera i aktier där. Det räcker med en aktie, så är man delägare och ni gör ett köp till er själva.
Kör ni alltid Volvo och är väldigt nöjda med märket, se till att ni då har Volvokatier, för då är byte av bilmärke ett stort aktivt val ni gör.
Bor du i hyreslägenhet, till exempel i Wallenstams fastigheter, köp aktie i Wallenstam och känn att när du betalar in din hyra i slutet av månaden, så gynnar du ditt ägande...
 
Om man försöker tänka så här, då tror jag att man per automatik ser till att inköpen blir aktiva och hållbara val. Åtminstone hållbara utifrån ens egna privata ekonomi. Ni kommer minska era impulsköp för ni kommer att koppla era köp till ert ägande.
Och glöm inte, att investera i aktier är inte dyrt, det är kvantiteten av aktiernerna som är dyr eller impulsköpen av skräp som ni inte behöver/ångrar.
 
Så vad äger jag? Som jag skrev ovan, så har jag aktier i Ica som är en affär vi handlar i ofta. Dock handlar vi mycket även på Willys, och det står på min lista att investera i, det är irriterande när vi handlar där utan att vi handlar av oss själva. 
Det är mycket skriverier om att bankerna tjänar hurlöst på oss kunder just nu, så självklart har jag aktier i den bank som vi gett förtroende till att hantera våra lån, löner mm.
Det byggs en massa i Sverige, och då vill jag gynnas av allt byggande, därför är ett byggföretag utvalt.
Vi har även investeringar i ett hemmabyggeföretag, för vi måste renovera i vårt torp och behöver en och annan spik.
 
Men som jag skrivit om innan, så är allt föreänderligt, om jag känner att jag inte kan handla i en affär, då säljer jag även mina aktier där. Jag vill inte äga något som jag inte kan stå bakom.
 
Hur tänker ni med aktier och investeringar kopplat till era egna inköp?