Compact living och minimalism

För några år sedan började jag att minska ner mina saker. Jag kände att jag var stressad jämnt, det skulle plockas undan innan man kunde städa. Om jag handlade fick jag börja med att röja undan innan jag kunde plocka upp matvarorna osv.
Jag började succesivt och jag försökte göra genomtänkta val av saker som jag valde bort ifrån vårt liv. Tanken var att jag inte skulle tillföra nya saker för att jag tog bort. Utan antalet skulle minska. 
 
 
När vi i vintras sålde vårt hus på 270 kvm med en vind på över 130 kvm och ett tillhörande garage som bilen aldrig varit i pga att den inte fick plats för alla saker, började en hårdare rensning som även inkluderade makens saker. Jag trodde jag att vi bara sparade det ytterst nödvändiga. 
Idag lever vi ett härligt liv i ett torp på 45 kvm och ett förråd i en byggnad bredvid som är lika stort, kan jag säga att vi fortfarande har saker vi aldrig använder. Saker som vi tog ett aktivt val att ta med, för vi verkligen trodde att detta behöver vi ( i och för sig så delar jag inte makens uppfattning om behovet av 8 stycken hammare). Sedan flytten i mitten av april har jag fortsatt vår resa att minska på våra saker. I pauserna för min rensande kikar jag på Youtube och försöker finna min egna definition av vad minimalism är. En sak är säker, det är inte dessa kala vita väggar som för mig inte ger värme och känsla av hemtrevnad.